Skrevet av Emne: Hva burde jeg gjøre?  (Lest 1601 ganger)

Utlogget xTraining Angelx

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 31

Hva burde jeg gjøre?
« : 28. desember 2004, 20:13 »
Er en jente på 15 år som elsker å trene. I sommer ble jeg skadet i en rideulykke, og jeg ødela kneet og knakk kravebeinet. Jeg er veldig motivert for å trene, og i den sammenheng har jeg også lyst til å spise "skikkelig". Legen og fysioterapauten min bryr seg ikke, og mener jeg bare kan drite i hva jeg spiser.....  Huh Jeg selv mener at jeg kanskje burde prøve å spise sunt og masse proteiner, kan det hjelpe meg egentlig? Jeg passer litt på hva jeg spiser og har sluttet helt med sjokolade, brus osv. Det eneste målet mitt er å bli bra igjen snart. Det er strevsomt for meg dette, kan ikke noen her fortelle meg om jeg burde høre på fysioterapauten, eller om jeg burde spise sunt og trene regelmessig? Har fått alle lærerne etter meg, fordi de mener jeg har spiseforstyrrelser.... men jeg vil så gjerne bli bra, og da må det da ikke skade med ett sunt kosthold???!!! Jeg er litt forvirret her nå.... Kan noen gi meg råd?? Sad

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Hva burde jeg gjøre?
« #1 : 29. desember 2004, 02:24 »
Først og fremt vil jeg påpeke at jeg er INGEN ekspert på dette, men jeg snakker ut ifra egne meninger og erfaringer.

Foreldrene dine mener nok at så lenge du er i fysisk aktivitet, er det egentlig likegyldig hva du putter i munnen. Jeg vet at det er mange som tenker sånn - inkludert mine egne foreldre. Spiseforstyrrelser er jo tross alt et stadig økende problem i vår kultur, og kanskje dette bekymrer dine foreldre. De er redde for at du skal få et usunt forhold til mat. Jeg forstår at du er opptatt av kostholdet ditt og treningen, men det kan være vanskelig for våre foresatte og forstå. De levde i en helt annen tid hvor fokuset på kroppen ikke engang kan sammenlignes. Moteverdnenen har radmagre idealer og foreldrene dine er sannsynligvis redde for at du skal bli seende ut som en av dem - og de er verken fine eller sunne!

Men tilbake til kostholdet ditt: En fullverdig og sunn kost tilfører kroppen det den trenger av energi for å klare dagens gjøremål, og den holder vekten under kontroll - så ja: alle mennesker bør spise sunt slik at kroppen din får de næringsstoffene den trenger. Syns det er bra at du har kuttet ut søtsaker, men mener allikevel at du kan unne deg noe godt, f. eks en dag i uken? Altså ha en spisedag? Jeg kan aldri tro at regelmessig trening og et sunt kosthold kan skade noen.

Men sannsynligvis er det ikke uten grunn du blir beskyldt for spiseforstyrrelser, så du bør kanskje ta en titt på det du spiser eller ikke spiser...? Kanskje er det en årsak til at de anklager deg? En feil unge jenter på vår alder ofte gjør, er at de går i mange timer uten en eneste matbit. De opprettholder ikke forbrenningen da. Høres det kjent ut? Husk at venner og bekjente kun vil ditt eget beste! Du kan jo se på følgende side: http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?p=bohp&d=140&a=385

Der er det 13 viktige råd - kanskje du burde følge dem? Prøv å sette opp et balansert, variert og sunt kosthold - uten å bli fanatisk.

Ønsker deg lykke til med treningen og kostholdet ditt! Håper du kommer fram til en løsning som tilfredsstiller både deg selv, dine foreldre og fysioterapeuten din  Smiley
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Amen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 122

SV: Hva burde jeg gjøre?
« #2 : 29. desember 2004, 02:52 »
Hei!

I en alder av 15år trenger du ikke være alt for fokusert på kostholdet. Jeg vil si at det holder lenge at du passer på å spise riktig mat ca. 4 ganger om dagen. Grunnen til at mange i dag er overvektige er at vi veldig ofte spiser fast food. I mange tilfeller spiser man bare 1 gang om dagen, og da gjør vi det på steder som McD / BKing el. Dette er direkte farlig.

Jeg ville passet på dette med søtsaker ja. Men som Melissa sier, kan man unne seg noe godt, gjerne i helgen. Det skader ikke, tvert imot kan det virke som en motivasjon for å oppretholde et sunt kosthold i hverdagen. Jeg gleder meg til hver eneste spisedag  Kokk

Å sette sammen når med hva og hvor mye

Her er en liten oversikt på hvordan en dag kan deles opp i henhold til hva, når og hvor mye. Jeg skal også forklare hvorfor dette gir mening.

Frokost:

Når: 07.00
Hva: Mye proteiner, mye karbohydrater, mye fiber og moderat med fett.
Frokosten er det viktigste måltidet du har. En bra mengde karbohydrater vil sette i gang leptinproduksjonen om morgenen, og bra proteiner stopper muskelnedbrytningen som har en tendens til å starte om natten.

Mellommåltid:

Når: 10.00
Hva: Passe med protein, passe med karbohydrater, passe med fett og passe med fiber.
Dette skal være et lett måltid som skal holde forbrenningen i gang fram til lunsj. I tillegg tran/olivenolje (fett).

Lunsj:

Når: 13.00
Hva: Mye protein, moderat med karbohydrater, moderat med fett og mye fiber
Dette måltidet er med på å danne grunnlaget for resten av dagen, og det er viktig at du her får i deg bra sammensatt mat.

Mellommåltid (før trening)

Når: 16.30
Hva: Moderat med protein, mye karbohydrater, moderat med fett og lite fiber
Her skal du få i deg nok energi til å trene bra, men det bør ikke være noe som er for tungt for magen.

Middag:

Når: Så fort som mulig etter trening, kanskje kl. 19.00?
Hva: Mye protein, moderat med karbohydrater, lite fett og mye fiber
Det er dette måltidet som hjelper deg å hente deg inn etter treningen. Glykogenlagrene blir fylt opp igjen uten at det lagres fett. Sammen med proteiner vil disse karbohydratene hjelpe å frakte aminosyrer inn i musklene slik at muskelinnhentingen får optimale forhold. Fettsyrene gir grunnlag for anabolsk (muskeloppbyggende) hormonproduksjon. I ditt tilfelle vil jeg tro at dette kan virke positivt, også mtp å bli "frisk" igjen.

Før leggetid:

Når: 22?
Hva: Protein og essensielle fettsyrer (tran/olivenolje), lite eller ingen karbohydrater.Dette måltidet er viktig for forbrenningen. Kroppen får ved å innta disse proteinene, mulighet til å få bygge seg opp og hente seg inn over natten. Til alle måltidene bør du drikke bra med vann.

Håper du kan bruke dette på noen måte.

Lykke til, og godt nyttår!

Takk TN.

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Hva burde jeg gjøre?
« #3 : 29. desember 2004, 09:49 »
Wow..  Grin Det var et godt innlegg som jeg tror mange kan benytte seg av  Smiley Enten til å justere eller sette til å opp kostholdet sitt  Grin
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget xTraining Angelx

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 31

SV: Hva burde jeg gjøre?
« #4 : 29. desember 2004, 14:28 »
Tusen takk for rådene! Jeg har alltid spist regelmessig, ca. 6 måltider om dagen, da jeg spilte aktivt fotball og red på kretslaget i sprangridning.
Nå vet jeg hva jeg burde gjøre, og jeg håper at det fungerer bra for meg!! takk!! biggrin

Utlogget Shackled

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 34

SV: Hva burde jeg gjøre?
« #5 : 29. desember 2004, 18:13 »
Honnør for den Amen Smiley
Stille vann har dypest grunn..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!