Skrevet av Emne: støtteøvelser/overføringspotensiale  (Lest 1118 ganger)

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
støtteøvelser/overføringspotensiale
« : 19. januar 2007, 01:37 »
Pga skulderproblem har jeg over lengre tid kjørt alternativt for å bli sterkere i benkpress. En øvelse som fungerer svært godt for meg er pushpress, og min økning i benk (17.5kg) i fjor, skyldes i stor grad at jeg har kjørt veldig mye av denne øvelsen.

Mitt spørsmål blir derfor, hvilke øvelser mener dere har best overføringspotensiale til å løfte mer i benkpress. Selvsagt er det benkpress i ulike varianter, og smalbenkpress som er de beste øvelsene. Men jeg er nødt til å kjøre alternativt, siden skaden fortsatt ikke er bra.

Det som har fungert for meg så langt er:

Pushpress
Strikte pushups (med ikke altfor mye vekt)

I all hovedsak er det de to øvelsene som jeg mener har hjulpet mest på å øke i benk.

Dips er også en fin øvelse, men siden jeg slo opp skulderskaden på denne øvelsen igjen i jula som var (konkurranse med en kompis - presset for hardt), så tar jeg det rolig angående denne.

Andre øvelser som jeg har vært borti for å øke benken er:

Strikte skulderpress - grei nok øvelse, men foretrekker pushpress.
Hantelpress for skuldre - øvelse jeg liker godt
Hantelpress for bryst - fungerer mye bedre for meg denne enn benkpress.

Men føler ikke at det å kjøre med hantler gir noe særlig overføring av styrke til benkpress.

Når det gjelder triceps-øvelser liker jeg godt f.eks. pushdowns, men tror ikke denne har så stort overføringspotensiale til benkpress heller.

Tate presses (google om du ikke vet hva det er), har jeg kjørt noe innimellom, men ikke konsekvent nok til å si noe om den gjør noe særlig til eller fra ang. benken min.

Franskpress har jeg også kjørt en del. Denne øvelsen er også fin, men siden man trener muskelen i en helt annen posisjon i forhold til benkpress, er jeg også skeptisk til overføring av styrke herfra til benkpress.

Jeg tror at man bør trene øvelsen mest mulig lik benkpress for å bli sterkere i benkpress. Så øvelser hvor triceps i mest mulig grad er lik slik den er i benkpress må vel være det beste?

Derfor kommer jeg nok til å fortsette med pushpress, og strikte pushups.

Ved hjelp av mye rotator cuff trening, terapimaster og tøying håper jeg at skulderen etterhvert blir så bra at jeg kan ta til med benkpress-trening igjen.

Jeg er selvfølgelig bevisst på å kjøre antagonistene til musklene som brukes i benkpress også. Mye roing har nok også bidratt til at benken har blitt bedre.

Board presses har jeg ikke prøvd noe særlig. Men både pin-presses og floor-presses har vært for smertefulle til at jeg kan kjøre disse.

Har også prøvd å være flinkere å supplementere med gode oljer (flaxseed-oil, selolje, omega 3,6 osv.) og mener at dette har også hjulpet en del. Oljer i det hele tatt er jo bra for kroppen! Wink

Men er det noen som har noen bra øvelser å komme med, så er jeg lutter øre!

 

Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049

Sv: støtteøvelser/overføringspotensiale
« #1 : 19. januar 2007, 10:58 »
Vil anbefale deg å prøve å kjøre benk med omvendt grep. Det tar bort mye av belasningen på skuldrene samtidig som den gir bra overføring til vanlig benk.
Har selv tidligere hatt store problemer med skuldre og kjører veldig sjelden vanlig benk tungt. Pleier heller å rotere mellom Omvendt grep benk og smalbenk(albuer inn mot kroppen) samtidig som eg kjører den vanlige benken lettere og eksplosivt. Har gjort dette siste 10 åra og har hatt bra fremgang på det i tilleg til å ha sluppet alle skadeperiodene eg hadde før.
Det er viktig å kjøre desse øvelsene ''like'' tungt som om det hadde vørt vanlig benk.
Maks løft på omv og smal benk ligger på rundt 90 % av vanlig benk.
Har også erfart at prioritering av antagonistene er viktig for å ungå skulder skader.
Det er viktig å prioritere bakside av skuldre, med feks. fremoverbøyd sidehev (manual el. kabel) omvent peck deck og mange andre lignende øvelser.
Og masse tung roing, gjerne stående roing med stang. Helst med vekter lignende dei en trener med i benk, ikke sånn som dei fleste som leker med 40-50 % av det dei tar i benk.



Utlogget belsebub

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 202
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 202

Sv: støtteøvelser/overføringspotensiale
« #2 : 19. januar 2007, 11:26 »
Hvordan er det når du løfter med skjorte? mindre smerter da?
I såfall kan du jo løfte mye med skjorte ( litt stor) eventuelt skjortebenk til en 1/2 litersflaske.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: støtteøvelser/overføringspotensiale
« #3 : 19. januar 2007, 12:38 »
Skaff deg ei god gammal Inzer ephd, og prøv om den stabiliserer opp so mykje at det muliggjer benktrening. SJølv hadde eg ein Supraspinatus ruptur i 2002, på jr vm det året, klarte eg ikkje å løfte meir enn 80 uten skjorta pga. smertene i skuldra. Eg fekk 165 i benken på det stevnet om eg ikkje husker feil (persen min var 172,5 fra tre mnd tidligere)
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: støtteøvelser/overføringspotensiale
« #4 : 19. januar 2007, 18:53 »
takker for gode råd. er skeptisk til i det hele tatt å trene noe særlig benkpress så lenge det er smertefult. helsa går foran styrken for min del. benkpress med omvendt grep har også vært smertefult for meg. tror jeg bare får fortsette med rehab øvelser. Wink

hva angår skjortebruk, så tror jeg at det er litt bedre. Men uansett settes leddet i skulderen i en ugunstig posisjon. og jeg er ikke sikke på om skaden er kun muskulær.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!