Skrevet av Emne: Rett mat for å legge på seg  (Lest 8032 ganger)

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Rett mat for å legge på seg
« : 13. august 2011, 20:38 »
Har trent for lenge siden, men har gitt opp etterhvert ettersom jeg veier det samme uansett, og merker ikke noe særlig fremgang heller.

Så lurer på hva dere anbefaler å spise? Har regnet kalorier og spist mer enn nok ifølge tallene ihvertfall, men så fortsatt ikke noe framgang. Har blitt fortalt at sunn mat i rikelige mengder er cluet, og ikke bare spise mye dritt mat.

Spiser egentlig bare brødskiver, og det jeg blir servert til middag. Har også prøvd ut peanøtter, olivenolje osv.

Men hva skal jeg spise da? Brødskiver er sikkert ikke det beste, men merket heller ikke noe fremgang når jeg spiste havregryn i en periode.

Dere sier at høy forbrenning ikke finnes, men det er jo forskjell på folk?
Og er det sant at fettceller aldri forsvinner, og etterhvert vil man bare legge på seg fett lettere og lettere?

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #1 : 13. august 2011, 20:55 »
Legger du ikke på deg, så spiser du for lite i forhold til vekt og aktivitetsnivå Wink
Smiley

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #2 : 13. august 2011, 21:02 »
Jeg er ikke så mye i aktivitet lengre ettersom jeg ikke trener lengre.

Og at jeg spiser for lite er litt irriterende å høre, fordi jeg spiser så mye jeg orker hele tiden.
Spiser også mer enn folk som er større enn meg, men ikke en eneste fremgang har jeg sett.

For noen så virker det jo som om at de legger på seg bare av å spise litt for mye et måltid på dagen. Altså at de må roe ned neste måltid. Og de tar av og legger på seg kilo hele tiden. Hos meg varierer det bare på et par kilo, men overstiger eller går aldri under minste og totalvekt.

Er det noen som har tips? Hva menes med sunn mat i rikelige mengder? Trodde bare at det var kaloriene man så på, ihvertfall i mitt tilfelle...

Jeg kan spise så mye is, kaker, brus osv. jeg vil, og jeg merker ingenting.. Bare en stor mage, så forsvinner den etter rundt en time. Jeg merker altså ingen ekstra kilo uansett hvor mye mat jeg spiser. Selv om det av og til går langt over normalt kalori inntak daglig.

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #3 : 13. august 2011, 21:03 »
Kanskje irriterende å høre, men det er bare ren fakta. Legger ikke du på deg, spiser du rett og slett for lite. List opp hva du spiser på en dag da?
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

EmyR

  • Gjest
Sv: Rett mat for å legge på seg
« #4 : 13. august 2011, 21:10 »
List opp hva du spiser i gjennomsnitt og vær ærlig. Du ødelegger bare for deg selv hvis du prøver å imponere noen Wink Hva har du spist idag feks?

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #5 : 13. august 2011, 21:21 »
Frokost pleier å være 4 brødskiver med ca. 10g nugatti på hver skive. + 3dl H-melk/juice.

Skole (lunsj): 2-3 brødskiver med 10g nugatti på hver skive. + 2-3dl lettmelk.

Etter skolen: 2 brødskiver med 10g nugatti på hver skive. + 2 dl H-melk/juice.

Middag: Det jeg får servert. Har alltid regnet rundt 500kcal her.

Kveldsmat: 2-3 brødskiver med 10g nugatti + 2-3dl H-melk/juice.

Før spiste jeg i tillegg peanøtter + olivenolje, og dags inntaket av kalorier lå på oppimot 3000 på det meste. Men i overkant av 2500 uansett.

Men utenom peanøtter og olje, så lander vel alt dette på

81kcal (brød)  * 4 = 324 + 40g nugatti = 206kcal + melk: 132-200kcal.

Altså frokost: 600-700kcal.

Skole (lunsj: Ca. 400-500kcal.

Etter skole: Ca. 400-500kcal.

Middag: Ca. 500kcal.

Kveldsmat: Ca. 400-500kcal

Så dette havner på 2500 kcal +-, noe som er over anbefalt kalori inntak for meg. 180cm høy, og rundt 55kg. Har regnet ut at jeg skal ha 1500-2000 kalorier hver dag. Altså at jeg skal ligge over dette. (Kalkulator på nettet).


Og selv om jeg ikke skulle følge denne planen hver dag, så ligger jeg fortsatt over 1500 kalorier eller hva det er.. Forstår meg ikke helt på de kalkulatorene.

Nå som det er ferie går jeg ikke på skole, så det har blitt litt mindre av og til, men mye godteri, brus osv. istedet. Drikker for eksempel en 1,5L brus i ny og ne. Dette er jo 600+ kalorier f.eks.

Utlogget Morrille

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #6 : 13. august 2011, 21:24 »

Og at jeg spiser for lite er litt irriterende å høre,
Mulig det er irriterende å høre. Men spiser du ikke mer så går du ikke opp i vekt  Wink
Det er ingen hokus pokus her. Spis mer enn du forbrenner

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #7 : 13. august 2011, 21:26 »
Helt sant det, men grunnen til at jeg blir irritert er vel egentlig bare at jeg ikke får i meg nok mat da.

Spiser nugatti på brødskiven som det er masse kalorier i, Hmelk med masse kalorier osv., så forstår ikke hva annet jeg skal spise.. Synes jeg spiser relativt mye for min vekt.

Utlogget Morrille

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #8 : 13. august 2011, 21:26 »
Frokost pleier å være 4 brødskiver med ca. 10g nugatti på hver skive. + 3dl H-melk/juice.

Skole (lunsj): 2-3 brødskiver med 10g nugatti på hver skive. + 2-3dl lettmelk.

Etter skolen: 2 brødskiver med 10g nugatti på hver skive. + 2 dl H-melk/juice.

Middag: Det jeg får servert. Har alltid regnet rundt 500kcal her.

Kveldsmat: 2-3 brødskiver med 10g nugatti + 2-3dl H-melk/juice.

Før spiste jeg i tillegg peanøtter + olivenolje, og dags inntaket av kalorier lå på oppimot 3000 på det meste. Men i overkant av 2500 uansett.

Men utenom peanøtter og olje, så lander vel alt dette på

81kcal (brød)  * 4 = 324 + 40g nugatti = 206kcal + melk: 132-200kcal.

Altså frokost: 600-700kcal.

Skole (lunsj: Ca. 400-500kcal.

Etter skole: Ca. 400-500kcal.

Middag: Ca. 500kcal.

Kveldsmat: Ca. 400-500kcal

Så dette havner på 2500 kcal +-, noe som er over anbefalt kalori inntak for meg. 180cm høy, og rundt 55kg. Har regnet ut at jeg skal ha 1500-2000 kalorier hver dag. Altså at jeg skal ligge over dette. (Kalkulator på nettet).


Og selv om jeg ikke skulle følge denne planen hver dag, så ligger jeg fortsatt over 1500 kalorier eller hva det er.. Forstår meg ikke helt på de kalkulatorene.

Nå som det er ferie går jeg ikke på skole, så det har blitt litt mindre av og til, men mye godteri, brus osv. istedet. Drikker for eksempel en 1,5L brus i ny og ne. Dette er jo 600+ kalorier f.eks.

Da er det bare å øke med 500kcal daglig i uke.

EmyR

  • Gjest
Sv: Rett mat for å legge på seg
« #9 : 13. august 2011, 21:37 »
2500 kcal .. tja. Spis LITT mer så går det riktig vei. Et par brødskiver ekstra + litt pnutbutter elns Smiley GOGO!

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #10 : 13. august 2011, 21:47 »
Om du spiser som du sier og fortsatt ikke går opp i vekt ville jeg tatt en tur til legen. Du skulle klart å legge på deg av 2.500 kcal om dagen.

Utlogget mike93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #11 : 13. august 2011, 22:43 »
Det var ikke voldsomt mye du spiser må jeg si.. Du blir ikke stor av brødskiver, og en middag. Spis mer kjøtt og karbohydrater Wink gainer er nok også et godt alternativ for deg;)

Utlogget Vetke

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 289
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 289

  • Trening er digg atm!
Sv: Rett mat for å legge på seg
« #12 : 13. august 2011, 22:51 »
Spis som du gjør nå, samt ta en gainer om kvelden, og se om du legger på deg da! Wink
Prøv på det umulige, vær fornøyd med det perfekte.

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #13 : 13. august 2011, 23:02 »
Om du spiser som du sier og fortsatt ikke går opp i vekt ville jeg tatt en tur til legen. Du skulle klart å legge på deg av 2.500 kcal om dagen.

En tur til legen faktisk? 2500 kcal er jo ikke så veldig langt i fra det som er anbefalt for en gjennomsnittslig gutt.
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #14 : 14. august 2011, 00:41 »
Tror det er 2000 som er anbefalt, men jeg ligger jo langt under gjennomsnittlig vekt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!