Skrevet av Emne: store armer  (Lest 13392 ganger)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: store armer
« #30 : 20. desember 2010, 17:30 »
Det er jo hovedsaklig CNS som trenger restutisjon. musklene kan man trene hver dag så lenge man ikke brenner nervesystemet. Man trenger ikke å være restutiert i en muskel før man kan trene den igjen.

Og med mindre muskler så vil man stresse CNS mindre.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget erikv2

Sv: store armer
« #31 : 20. desember 2010, 22:05 »
Det er jo hovedsaklig CNS som trenger restutisjon. musklene kan man trene hver dag så lenge man ikke brenner nervesystemet. Man trenger ikke å være restutiert i en muskel før man kan trene den igjen.

Og med mindre muskler så vil man stresse CNS mindre.

men vil de da vokse og eller bli sterkere?

kan være jeg har misforstått totalt, men i restitusjon så legger jeg den betydningen at muskelen har "vokst" seg tilbake. Altså bygget opp nye fibre og forhåpentligvis blitt større.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: store armer
« #32 : 21. desember 2010, 00:46 »
men vil de da vokse og eller bli sterkere?

En muskel trenger ikke være fullt restituert for at du skal trene den igjen. I realiteten vil ikke muskelen være helt restituert før rundt 6 uker etter trening. man kan trene hver dag uten at man på den måten "nuller" ut fremgangen fra den forrige treningen. yrkesutøvere trener ofte hver dag eller 5-6 dager i uka, men vokser tilstrekkelig.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: store armer
« #33 : 21. desember 2010, 00:54 »
Det er jo hovedsaklig CNS som trenger restutisjon. musklene kan man trene hver dag så lenge man ikke brenner nervesystemet. Man trenger ikke å være restutiert i en muskel før man kan trene den igjen.

Og med mindre muskler så vil man stresse CNS mindre.

Man kan trene de hver dag, men da blir man fort overtrent. Det er uansett det totale volumet som er avgjørende, ikke frekvens.

http://www.bodybuildingweb.net/blog/how-often-to-workout-a-muscle-a-week/
You know I like your style, I really do.

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Sv: store armer
« #34 : 21. desember 2010, 01:52 »
Man kan trene de hver dag, men da blir man fort overtrent. Det er uansett det totale volumet som er avgjørende, ikke frekvens.

http://www.bodybuildingweb.net/blog/how-often-to-workout-a-muscle-a-week/

Er ikke sikker på at jeg nødvendigvis vil gå tilbake til å kjøre 5-splitt på bakgrun avden "artikelen" der.

Slik jeg ser det er det et essensielt problem med alle studene som nevnes. Ingen av forsøkspersonene var styrketrente. I to av studene det refferes til var forsøkspersonene utrente menn og kvinner, og i den siste var det barn.
Det virker også som forfatteren har kjørrt copy paste på bakgrunn av sammendragene til studien.

Problemene med sammendrag  er at det ofte er begrenset med informasjon til oss lesere. I studie en f.eks står det ikke noe om varigheten på treningsintervensjonen. Vi får faktisk heller ikke vite om øvelsesutvalget er det samme for begge gruppene (det er naturlig å anta dette, men vi vet ikke). I studie nr 2 vet vi at intervensjonen varer i 8 uker, men i denne studien målet kun styrke i form av 6RM, og ikke økning i muskelmasse. Det er ganske mange som mener at når man er utrent vil mesteparten av den økningen i styrke vi opplever være såkalt neural adaptasjon. Det kan da tenkes at den neurale adaptasjon ikke er nevneverdig forsjellig mellom å utføre en øvelse 1 sett x 3 pr uke, og 3 sett x 1 pr uke.
Studie nr 3 er ganske irrelevant siden den er gjort på barn.

Nå har ikke jeg noen spesiel oppfatning av hva som er rett eller galt her, men det er en del ting man bør være klar over når man danner seg oppfattninger på bakrunn av "artikkler" og sammendrag.

Jeg kan legge ved sammendragene som det henvises til, slik at det kan se om jeg har misset noe Smiley


J Strength Cond Res. 2007 Feb;21(1):204-7.
Effect of short-term equal-volume resistance training with different workout frequency on muscle mass and strength in untrained men and women.
Candow DG, Burke DG.
School of Human Kinetics, Laurentian University, Sudbury, Ontario, Canada. dcandow@laurentian.ca
Abstract
Changes in muscle mass and strength will vary, depending on the volume and frequency of training. The purpose of this study was to determine the effect of short-term equal-volume resistance training with different workout frequency on lean tissue mass and muscle strength. Twenty-nine untrained volunteers (27-58 years; 23 women, 6 men) were assigned randomly to 1 of 2 groups: group 1 (n = 15; 12 women, 3 men) trained 2 times per week and performed 3 sets of 10 repetitions to fatigue for 9 exercises, group 2 (n = 14; 11 women, 3 men) trained 3 times per week and performed 2 sets of 10 repetitions to fatigue for 9 exercises. Prior to and following training, whole-body lean tissue mass (dual energy x-ray absorptiometry) and strength (1 repetition maximum squat and bench press) were measured. Both groups increased lean tissue mass (2.2%), squat strength (28%), and bench press strength (22-30%) with training (p < 0.05), with no other differences. These results suggest that the volume of resistance training may be more important than frequency in developing muscle mass and strength in men and women initiating a resistance training program

A comparison of once versus twice per week training on leg press strength in women
J Burt, R Wilson, and J M Willardson J Sports Med Phys Fitness 2007 Mar 47. 1. p.13-7
AIM: The purpose of this study was to compare strength differences between 2 groups of untrained women, who performed a single set of the leg press exercise once or twice per week.METHODS: Twenty-one women were divided randomly into 2 groups: Group 1 (n=10) performed a single set of the leg press exercise once per week, while Group 2 (n=11) performed a single set of the leg press exercise twice per week for a period of 8 weeks. Throughout the duration of the study, an amount of resistance was utilized that allowed for a single set of 6 to 10 repetitions to muscular failure. At the conclusion of the study, subjects were tested for their 6-RM strength. A 2x2 ANOVA was used to compare strength differences. The a level was set at 0.05 in order for differences to be considered significant.RESULTS: The 2x2 ANOVA demonstrated that strength increases were significant between tests (P=0.0001), but not significant between groups (P=0.757). CONCLUSIONS: These results indicate that performing a single set of the leg press once or twice per week results in statistically similar strength gains in untrained women

Res Q Exerc Sport. 2002 Dec;73(4):416-24.
Comparison of 1 and 2 days per week of strength training in children.
Faigenbaum AD, Milliken LA, Loud RL, Burak BT, Doherty CL, Westcott WL.
Department of Exercise Science and Physical Education, University of Massachusetts-Boston, 02125, USA. avery.faigenbaum@umb.edu
Abstract
The purpose of this study was to compare the effects of 1 and 2 days per week of strength training on upper body strength, lower body strength, and motor performance ability in children. Twenty-one girls and 34 boys between the ages of 7.1 and 12.3 years volunteered to participate in this study. Participants strength trained either once per week (n = 22) or twice per week (n = 20) for 8 weeks at a community-based youth fitness center. Each training session consisted of a single set of 10-15 repetitions on 12 exercises using child-size weight machines. Thirteen children who did not strength train served as age-matched controls. One repetition maximum (1RM) strength on the chest press and leg press, handgrip strength, long jump, vertical jump, and flexibility were assessed at baseline and posttraining. Only participants who strength trained twice per week made significantly greater gains in 1RM chest press strength, compared to the control group (11.5 and 4.4% respectively, p < .05). Participants who trained once and twice per week made gains in 1RM leg press strength (14.2 and 24.7%, respectively) that were significantly greater than control group gains (2.4%). On average, participants who strength trained once per week achieved 67% of the 1RM strength gains. No significant differences between groups were observed on other outcome measures. These findings support the concept that muscular strength can be improved during the childhood years and favor a training frequency of twice per week for children participating in an introductory strength training program

PS: Det er faktisk publisert minst to meta analyser som begge antuder at hos trente individer vil man opplever større fremgang ved høy frekvens enn lav (3 vs.2)

PS2: Det her ble et langt om meningsløst innlegg, som sikkert ingen gidder å lese Smiley
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: store armer
« #35 : 21. desember 2010, 01:56 »
En muskel trenger ikke være fullt restituert for at du skal trene den igjen.
Enig
man kan trene hver dag uten at man på den måten "nuller" ut fremgangen fra den forrige treningen.
CNS da?  Men forsåvidt evt også (uunngåelig?) muskulært overlap (jf. over) nå og da, right?
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: store armer
« #36 : 21. desember 2010, 01:58 »
Ja jeg leste litt mer noen andre steder, og å trene 3 ganger i uka er bedre enn 1.

Sitat
Frequency: For hypertrophy, studies suggest that training two or three times per week is superior to training one time per week, even when volume is equal. However, there doesn't appear to be a benefit of three sessions per week over two. "Although some interesting trends can be discerned from the data... there is clearly a need for further research on training frequency in both highly-trained and less-trained subjects."

You know I like your style, I really do.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: store armer
« #37 : 21. desember 2010, 03:04 »
Man kan trene de hver dag, men da blir man fort overtrent. Det er uansett det totale volumet som er avgjørende, ikke frekvens.

Styrkeløftere/vektløftere trener somregel 5-6 dager i uka, og noen har også flere økter i løpet av dagen. Så lenge du ikke knuser på til fail hvert eneste sett, og heller stort sett trener med overskudd går det fint å ha frekvensen på max.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: store armer
« #38 : 21. desember 2010, 03:10 »
CNS da? 

CNS tåler ofte høyt volum og høy frekvens, men ikke høy innsats oppå der igjen. Balls to the wall hver eneste dag blir for mye for de fleste sentralnervesystemer.

Men forsåvidt evt også (uunngåelig?) muskulært overlap (jf. over) nå og da, right?

Skjønte ikke spørsmålet her.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: store armer
« #39 : 21. desember 2010, 03:52 »

Skjønte ikke spørsmålet her.


Jeg henger vel litt igjen at mht tråden var dedikert til armtrening og nå later til å være inne på (generell?) treningsfrekvens, så vi snakker sikkert litt forbi hverandre her.


Man trenger vel litt mer restitusjon "lokalt sett" (om enn meget overvurdert, hvilket egentlig er poenget med mye av tråden, vil jeg si) gitt den relativt "ekstreme" treningen håndbakutøverne gjengir, vs. det i hvert i hvert fall jeg oppfatter som (uten å ha mer enn overfladisk kunnskap om dette) den mere CNS-baserte treningen som er mer sentral i mer  eksplosivt orienterte idretter.

Clear as mud? Smiley
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: store armer
« #40 : 21. desember 2010, 03:52 »
--
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: store armer
« #41 : 21. desember 2010, 15:41 »
Jeg henger vel litt igjen at mht tråden var dedikert til armtrening og nå later til å være inne på (generell?) treningsfrekvens, så vi snakker sikkert litt forbi hverandre her.


Man trenger vel litt mer restitusjon "lokalt sett" (om enn meget overvurdert, hvilket egentlig er poenget med mye av tråden, vil jeg si) gitt den relativt "ekstreme" treningen håndbakutøverne gjengir, vs. det i hvert i hvert fall jeg oppfatter som (uten å ha mer enn overfladisk kunnskap om dette) den mere CNS-baserte treningen som er mer sentral i mer  eksplosivt orienterte idretter.

Clear as mud? Smiley

Ja, med tunge negativer, etc. Vil man stresse CNS mer enn om man bare tar "vanlige"" reps, som de fleste av oss gjør.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Håndbakken

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

SV: store armer
« #42 : 21. desember 2010, 16:17 »
Trener du armene da kun 1 gang i uken Lars, eller flere? Smiley
Varierer mye på det.Nett no trener eg armer en dag i uka en uke,2dager i uka neste uke,en i uka etter dær osv+en håndbak trening kvar uke.
Trener armer til oppvarming om eg skal kjøre stein,stokk dekk osv,men da få sett med relativt lette vekter.

Markløft har eg alltid trent med få sett,aldri mye volum..Ryggen får mye juling på jobb+strongmantreninga.

Folkelærdommen ja.Den sier vel at lette vekter og mange repper får du lange fine muskler av og tunge vekter får du bulkemuskler av:)..Nei eg har ingen fasit.Men eg har ganske stor innsikt i kordan mange av di sterkeste armene i verden blir trent.Ein an ting er at min armtrening er rettet mot håndbak.Må ha eksplosivitet, styrke og kunne bryte mange seige kamper i en og samme konk.
Så målet er en sterk,eksplosiv og utholdene arm.Må tåle kansje 40 "maksløft" på 1 time i en håndbak konk..
Nytter ikkje det, om en tror at arma blir trent nok av nedtrekk,benk osv og 3#10 på curl til slutt.

Tren armer uten nåde men ikkje uten tanke:)Arne Næss....

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: store armer
« #43 : 21. desember 2010, 20:33 »
Varierer mye på det.Nett no trener eg armer en dag i uka en uke,2dager i uka neste uke,en i uka etter dær osv+en håndbak trening kvar uke.
Trener armer til oppvarming om eg skal kjøre stein,stokk dekk osv,men da få sett med relativt lette vekter.

Markløft har eg alltid trent med få sett,aldri mye volum..Ryggen får mye juling på jobb+strongmantreninga.

Folkelærdommen ja.Den sier vel at lette vekter og mange repper får du lange fine muskler av og tunge vekter får du bulkemuskler av:)..Nei eg har ingen fasit.Men eg har ganske stor innsikt i kordan mange av di sterkeste armene i verden blir trent.Ein an ting er at min armtrening er rettet mot håndbak.Må ha eksplosivitet, styrke og kunne bryte mange seige kamper i en og samme konk.
Så målet er en sterk,eksplosiv og utholdene arm.Må tåle kansje 40 "maksløft" på 1 time i en håndbak konk..
Nytter ikkje det, om en tror at arma blir trent nok av nedtrekk,benk osv og 3#10 på curl til slutt.

Tren armer uten nåde men ikkje uten tanke:)Arne Næss....

sant nok. Man trener vel de forskjellige muskelene etter hva man skal presere i andre idretter ofte:)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: store armer
« #44 : 22. desember 2010, 00:10 »
Denne karen trener ikke biceps direkte: http://1.bp.blogspot.com/_dtaWqzV6d7M/R3K1-joWv2I/AAAAAAAAAFE/8ziHbw4Bx2s/s1600-h/IFrecompb.bmp

Alikevel er bicepsene hans proporsjonale i forhold til resten av kroppen. Men han hadde vel hatt noen abnorme biceps med 30 sett i uka såklart. www.leangains.com sjekk selv hvis dere ikke tror meg.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!