Skrevet av Emne: Nykommer på trening  (Lest 1563 ganger)

Utlogget pekki

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Nykommer på trening
« : 01. mars 2012, 21:48 »
Heisann!

Nytt medlem her og relativt ny med å trene kroppen. Vil trolig komme med en del spørsmål i forumet fremover.

Slik det er nå så er jeg ca 185cm høy, 27 år og har de siste 3 ukene klart å gå ned 4 kilo ved endring i kostholdet. (drukket mye vann og spist knekkebrød) Det er ikke et ideelt kosthold, det vet jeg. Veier nå 81Kg

Ellers så har jeg kjøpt meg en boks med ZMA, hovedgrunnen til kjøpet var tips om bedre søvn. Jeg vil si at det hjelper utrolig godt på et B-menneske, som helst trengte 10 timer med søvn. Er nå mer våken og uthvilt på morgenen

Noe jeg merker jeg har slitt med under trening, spesielt ved trening av armer. Er at jeg kan få problemer med å rette de ut igjen. Kan gå opp til et par dager før de er "normale" Hva forårsaker dette? Det skal ikke så mye til. Kanskje 2 sett med 15 - 20 rep med en 12 kilos vekt.. Synes det er rart.

Uansett, gleder meg til å lære meg mye her på forumet

Utlogget salta89

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 313
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 313

Sv: Nykommer på trening
« #1 : 01. mars 2012, 22:56 »
Heisann!

Nytt medlem her og relativt ny med å trene kroppen. Vil trolig komme med en del spørsmål i forumet fremover.

Slik det er nå så er jeg ca 185cm høy, 27 år og har de siste 3 ukene klart å gå ned 4 kilo ved endring i kostholdet. (drukket mye vann og spist knekkebrød) Det er ikke et ideelt kosthold, det vet jeg. Veier nå 81Kg

Ellers så har jeg kjøpt meg en boks med ZMA, hovedgrunnen til kjøpet var tips om bedre søvn. Jeg vil si at det hjelper utrolig godt på et B-menneske, som helst trengte 10 timer med søvn. Er nå mer våken og uthvilt på morgenen

Noe jeg merker jeg har slitt med under trening, spesielt ved trening av armer. Er at jeg kan få problemer med å rette de ut igjen. Kan gå opp til et par dager før de er "normale" Hva forårsaker dette? Det skal ikke så mye til. Kanskje 2 sett med 15 - 20 rep med en 12 kilos vekt.. Synes det er rart.

Uansett, gleder meg til å lære meg mye her på forumet

Ikke bare det at du har gangsperr ?

Å en ting til, keffor så mange rep pr.sett ? (:

Utlogget pekki

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Nykommer på trening
« #2 : 02. mars 2012, 14:11 »
Gangsperr? Det sier meg ikke mye for å være ærlig. Kan du forklare det nærmere?

Det med antall rep er jo at jeg kjører til jeg merker det. Legger ikke fra meg vekten før jeg faktisk kjenner at jeg må. Det er kanskje dum fremgangsmåte, men liker og prøve å pushe meg litt

Utlogget Blackday

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 657
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 657

Sv: Nykommer på trening
« #3 : 02. mars 2012, 22:49 »
å kjøre 20 rep x 2 sett på 12kg er bare tull, hiv på vekter så du såvidt klarer 10 rep ta deg en pause og så et nytt sett, grunnen til at du kan ha problemer med å rette ut armen kan være en krampe eller lignende, Får du ofte kramper kan det  hende at du får i deg for lite veske under trening, drikk en del vann det er viktig, eller så kan det tyde på mangler i kosten din.


Utlogget Refs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

  • Im so mean I make medicine sick
Sv: Nykommer på trening
« #4 : 03. mars 2012, 00:24 »
Det finnes flere måter å trene på høyjævel. Anbefaller ikke en nykommer til å kjøre seg til failure.
Mengde trening kan være vel så bra, eller bedre med tanke på oppbygning av støtte muskulatur og skade forebygging etc.

Grunnen til at du ikke klarer å rette ut armene dine kan rett å slett være at du er støl/sårhet i musklene.
Når det går over av seg selv iløpet av noen dager ville jeg ikke vært bekymret, men hvis det vedvarer kan det være lurt å få det undersøkt.


Utlogget Blackday

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 657
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 657

Sv: Nykommer på trening
« #5 : 03. mars 2012, 01:46 »
jeg sa ikke til failure? såvidt klarer? 

Utlogget Refs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

  • Im so mean I make medicine sick
Sv: Nykommer på trening
« #6 : 03. mars 2012, 10:13 »
å kjøre 20 rep x 2 sett på 12kg er bare tull, hiv på vekter så du såvidt klarer 10 rep


Tolk det hvordan du vil. Skillen mellom failure og "såvidt klarer" er liten, jeg syntes det er bedre for en nybegynner å kjøre mengde. foreksempel slik som pekki kjører.
Rolig, kontrollert, konentrer deg på løfteteknikk og pusteteknikk, å "drit" i vekten du har på nå i starten. Du bør så klart øke, og det kan godt være tungt, men så tungt som Høyjævel anbefaller syntes jeg blir for tungt for en person uten noe særlig tjerne/støttemuskelatur.

But... At the end of the day, you can lift HOW THE FUCK YOU WANNA LIFT, and gain all kinds of muscle

Utlogget salta89

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 313
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 313

Sv: Nykommer på trening
« #7 : 04. mars 2012, 12:35 »
Gangsperr? Det sier meg ikke mye for å være ærlig. Kan du forklare det nærmere?


Gangsperre er mikroskopiske brudd/rift i muskelfibrene, som resulterer i små blødninger og vond og stiv muskulatur. Det er normalt at stivheten øker i opp til 48 timer, for så å roe seg etter hvert.

Det er små skader i den indre strukturen i muskelfibercellene og i bindevevet rundt muskelfibrene. Studerer du muskelen i et mikroskop etter en hard treningsøkt ser deler av muskelfibrene nesten ut som en kjøttkake. Slike småskader i disse strukturene er en direkte beskjed til cellene om at de må være bedre rustet neste gang. Når kroppen blir utfordret svarer den altså med å forbedre seg.





Utlogget pekki

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Nykommer på trening
« #8 : 05. mars 2012, 22:48 »
Takk for tips og oppklaringen i dette med gangsperr. Jeg synes jeg får "mer" ut av økten ved å løfte lette vekter flere ganger, enn tunge vekter få ganger.

Tenker litt på dette som å få kroppen min vant med trening, før den får juling.

Utlogget Welmillage

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

  • Ett av mine mål er å aldri gi opp mine mål.
Sv: Nykommer på trening
« #9 : 16. april 2012, 01:03 »
But... At the end of the day, you can lift HOW THE FUCK YOU WANNA LIFT, and gain all kinds of muscle

[/quote]

Twinmuscleworkout. Ya man
Asiatisk, mørkt kort hår
Elsker å trene!
172 cm høy
85kg - 80kg -72kg nå. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!