Skrevet av Emne: Egghviter  (Lest 1167 ganger)

Utlogget Daniel-1989

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 387
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 387

Egghviter
« : 22. mars 2007, 10:27 »

Syns dere om å spise rå egghviter? jeg gjør det, men føler at jeg må ha så mye siden jeg ikke tar eggplomma ( bare innimellom ). På morran (hvis jeg har protein pulver) blander jeg egga oppi der, men ellers rått.

Synes dere dette gir god effekt? / bedre enn protein pulver? Det er jo kasein protein, men er det like bra som protein pulver? .. hakke mer igjen av pulveret:( og lav på penger. - men jeg får egg av mor :p hehe..

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Egghviter
« #1 : 22. mars 2007, 11:28 »
Kroppen tar bare opp halvparten av proteinene i råe egg, så det anbefales å behandle dem.
Smiley

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Egghviter
« #2 : 22. mars 2007, 11:46 »
Kroppen tar bare opp halvparten av proteinene i råe egg, så det anbefales å behandle dem.

Det stämmer.

Ett rått ägg har bara ca halva det biologiska värdet till uppvärmt ägg. Med andra ord så klarar kroppen bara av att ta upp hälften av proteinerna... Så för att få i sig samma mängd protein så måste man trycka i sig dubbelt så många råa ägg som kokta eller stekta(1,2).

Ännu en sak med råa ägg är risken för att brist på biotin. Biotin behövs för vissa reaktioner i metabolismen av kolhydrater, fett och protein, och i energiproduktionen. Upptaget av biotin kan hämmas genom intag av råa ägg. Råa ägg innehåller ett ämne som kallas avidin som binds till biotin och förhindrar att kroppen kan ta upp det. Avidin bryts ned av värme. Men det skall dock många råa ägg om dagen till (över 20) för att man skall få brist på biotin.



1. "The recent availability of stable isotope-labeled egg protein allowed determination of the true ileal digestibility of egg protein by means of noninvasive tracer techniques. Five ileostomy patients were studied, once after ingestion of a test meal consisting of 25 g of cooked 13C- and 15N-labeled egg protein, and once after ingestion of the same test meal in raw form. Ileal effluents and breath samples were collected at regular intervals after consumption of the test meal and analyzed for 15N- and 13C-content, respectively. The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 +/- 0.8 and 51.3 +/- 9.8%, respectively."

The Journal of Nutrition Vol. 128 No. 10 October 1998, pp. 1716-1722: Digestibility of Cooked and Raw Egg Protein in Humans as Assessed by Stable Isotope Techniques

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/10/1716


2. "Studies attempting to evaluate protein assimilation in humans have hitherto relied on either ileostomy subjects or intubation techniques. The availability of stable isotope-labeled protein allowed us to determine the amount and fate of dietary protein escaping digestion and absorption in the small intestine of healthy volunteers using noninvasive tracer techniques. Ten healthy volunteers were studied once after ingestion of a cooked test meal, consisting of 25 g of 13C-, 15N-, and 2H-labeled egg protein, and once after ingestion of the same but raw meal. Amounts of 5.73% and 35.10% (P < 0.005) of cooked and raw test meal, respectively, escaped digestion and absorption in the small intestine. A significantly higher percentage of the malabsorbed raw egg protein was recovered in urine as fermentation metabolites. These results 1) confirm that substantial amounts of even easily digestible proteins may escape assimilation in healthy volunteers and 2) further support the hypothesis that the metabolic fate of protein in the colon is affected by the amount of protein made available."

Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol 277: G935-G943, 1999; Amount and fate of egg protein escaping assimilation in the small intestine of humans

http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/277/5/G935


D Smiley


Utlogget Daniel-1989

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 387
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 387

Sv: Egghviter
« #3 : 22. mars 2007, 13:45 »
ok, takk får den informasjonen, det vissste jeg ikke :S ..

Men vil dere råde meg til å spise eggeplommen også, eller er det dumt? med tanke på fett, og kolesterol. ell no.

Utlogget JaNkidOOdle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 137

Sv: Egghviter
« #4 : 22. mars 2007, 14:38 »
Jeg spiser bare eggehviter.. 6 til dagen Tongue hvor mange eggehviter må man spise før det begynner å bli farlig/usunt ?

Utlogget Kadmir

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

Sv: Egghviter
« #5 : 22. mars 2007, 15:24 »
Men det skall dock många råa ägg om dagen till (över 20) för att man skall få brist på biotin.
RAW

Benk: 110 Kg
Skråbenk: 100 Kg
Mark: 200 Kg
Knebøy: aldri makset pga. Bekkenskade...

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Egghviter
« #6 : 22. mars 2007, 15:27 »
ok, takk får den informasjonen, det vissste jeg ikke :S ..

Men vil dere råde meg til å spise eggeplommen også, eller er det dumt? med tanke på fett, og kolesterol. ell no.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=26677.0
Smiley

Utlogget Daniel-1989

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 387
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 387

Sv: Egghviter
« #7 : 22. mars 2007, 20:32 »
jeg fant ut at jeg hadde spist 12 egghviter en dag :S kom hjem fra kjæresten, hadde ikke fått noe spesielt med proteiner den helgen, så jeg følte at jeg trengte det, så jeg tokk to og to hele kvelden ;P så til slutt fant jeg ut at jeg hadde tatt 12. hah :p vanligvis blir det vell rundt 6 ja.

Utlogget Daniel-1989

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 387
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 387

Sv: Egghviter
« #8 : 22. mars 2007, 21:08 »
Du sa at man får halvparten av proteinene av egg når du spiser de rå?

 "The cooking process deactivates the avidin in the egg, much the same way it deactivates every other protein in the egg white"

Jeg blir så forvirra jeg :p alle sier jo forskjellige ting hele tiden :s

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!