Skrevet av Emne: Bedre kosthold mtp trening uten å ta helt av...  (Lest 679 ganger)

Utlogget SSR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 142
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 142

  • Fjellet kaller...
Bedre kosthold mtp trening uten å ta helt av...
« : 01. januar 2005, 18:16 »
Jeg vet at det finnes masse tråder om kosthold, både for nybegynnere og hardcore fitnessfolk her fra før. Har lest mange av disse, men drister meg like fullt til å starte min egen tråd og spørre dere om litt hjelp.

Det jeg gjerne vil ha råd om er hvordan jeg kan legge opp en kosthold som er tilpasset min trening, livstil, økonomi og ikke minst hvor mye tid jeg har å bruke på mat hver dag.

Ofte innebærer kostholdsrådene på forumet her utrolig mye måling og veiing av matvarer, veldig mye ensformig mat og også relativt store mengder med tilskudd.
Dette er selvfølgelig greit for de som virkelig satser mot BF og slike ting, men dette blir litt komplisert for meg og min hverdag.
Jeg vil veldig gjerne har råd som tar utgangspunkt i et litt mer "normal" kosthold og heller legger vekt på de tingene som er virkelig viktig å huske, litt tommelfingerregler heller enn "3,4 gram nattlysolje 22 minutter etter 34 gram whey isolat"...

Så, litt om meg og kostholdet mitt nå:

Gutt på 22 år
   180cm, 86 kilo, men har i de siste årene ligget mellom 81 og 90 kilo alt ettersom skader, vektklasser og type trening har variert.
   Typisk treninguke består av:
- 2-4 økter bjj
- 2-3 økter vektrening med fokus på overkropp, men prøver å legge inn en del basisøvelser på bein en gang i uka (kjører splitt med rygg/biceps, bryst/tri, bein/skuldre/nakke)
- 1-2 kardio ofte med noe innlagt benstyrke
   Relativt veltrent og allsidig, men med klar fokus på eksplosiv styrke og "intervallform" (noen minutter på, noen av...)

Typisk matdag nå dersom jeg trener ettermiddag:
1 Frokost 0730-0830: 2-3 grove brødskiver med varierende pålegg, ofte shake (blander ofte whey og kasein, hvorfor, tja, litt av hvert må jo være bra har jeg tenkt), multivitamin og omega 3, 6 kapsler

2 Lunsj 1130: Mer brød, rundt 2-3 skiver her også, eple/clementin/annen frukt

3 Måltid 1530: Varierer hva jeg spiser, som regel mer brød da jeg ikke har tid til middag mellom skole og trening på en typisk dag

4 Banan ca 30 min før trening som er en gang mellom 1800 og 2100

5 Banan rett etter trening

6 Prøver å få i meg et varmt måltid iløpet av første timen etter trening, helst så fort som mulig, blir alt for ofte drittmat som ferdigpizza eller annen prefab-møkk.

7 Shake ca 30 min etter måltidet, ofte legger jeg meg 30-60 min etter shaken


Dersom jeg trener styrke skjer dette ofte på dagtid, da med banan/shake etter treningen.

Fullt klar over at dette ikke er ideelt, prøver å spise regelmessig og med ca 3,5 timers mellomrom, men ofte blir det lenger mellom måltidene, og også mye feil mat og for lite proteiner (ut ifra 3gram per kilo kropp).

Det jeg gjerne vil ha hjelp til er å sette opp et forslag over,
- hva jeg bør spise til hvert måltid av konkrete matvarer (har lest Amen sin glimrende oppramsing av hvilke næringsgruppe man skal ha mest av til hvert måltid osv, men finner den ikke igjen),
- hvilke tilskudd jeg skal ta når og til hvilket måltid (bruker for tiden både whey- og kaseintilskudd, men når skal jeg bruke hvilken) Kjøper gjerne inn litt forskjellig, men prøv å holde de gode rådene til et par tilskudd som virkelig er viktige, som sagt har jeg hverken økonomi eller kunnskap til å gå for langt inn i tilskuddsverdenen,
- hviken frukt jeg bør spise til hvilket måltid,
- generelle betraktininger omkring mitt kosthold
- matvarer jeg bør bruke mye, og ting jeg bør styre unna (er for eksempel pasta bra eller dårlig...)

Mål med trening:
Bygge opp muskelmasse opp til rundt 90 kilo i halvdeffa tilstand (helt rippa går jeg ikke for).
Selv om utseendet på kropp er viktig, er det like viktig for meg å fungerer idrettsmessig mtp bjj og judo.

På forhånd takk for evt svar, regner med at dere sier ifra dersom det er noe annen info jeg trenger å gi for å gjøre det litt lettere å råde meg ut av kostholdsjungelen.


Godt ferien snart er over, begynner å klø litt i kroppen etter skikkelig trening  Weightlifter3

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!