Skrevet av Emne: Rett mat for å legge på seg  (Lest 8028 ganger)

Utlogget 41232341

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #15 : 14. august 2011, 00:51 »
Tror det er 2000 som er anbefalt, men jeg ligger jo langt under gjennomsnittlig vekt.

Det er fordi du spiser alt for lite...

Utlogget Vetke

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 289
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 289

  • Trening er digg atm!
Sv: Rett mat for å legge på seg
« #16 : 14. august 2011, 01:45 »
Er jo ikke vits i å gå til legen pga at du ikke legger på deg når du ligger på 2500 kcal? Gj. snittet på din vekt burde jo kanskje være et stykke under 2000, men kan jo likevel ha veldig høy forbrenning osv? Wink Prøv å legg deg på 3000/+ og se om du går opp da i stedet Wink

Prøv på det umulige, vær fornøyd med det perfekte.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Rett mat for å legge på seg
« #17 : 14. august 2011, 01:50 »
Hør på folka nå, spis MER Smiley er så enkelt. Sliter du med å spise mer kjøp deg gainer. Det er rimelig billig og du får ca 500kcal i en shake.

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #18 : 14. august 2011, 03:11 »
Det er fordi du spiser alt for lite...
Det jeg prøvde å si er at gjennomsnittelige folk skal vel ligge på rundt 2000, men ettersom jeg er under gjennomsnittet så burde det jo være enda lavere for meg.

Er en som sa det kan være høy forbrenning nå, ja. Trodde alle på dette forumet mente at dette ikke fantes?

Har hørt at grunnen til at mange ikke klarer å legge på seg er fordi de må spise riktig mat i rikelige mengder, og ikke bare grapsemat. Men virker som om dette ikke er sant? Er det bare fettprosenten som er forskjellig?

Men det er vel så "enkelt" som å bare spise litt mer da.. Får se hva jeg får til, men føler at motivasjonen er borte for lenge siden.

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #19 : 14. august 2011, 03:13 »
Det jeg prøvde å si er at gjennomsnittelige folk skal vel ligge på rundt 2000, men ettersom jeg er under gjennomsnittet så burde det jo være enda lavere for meg.

Er en som sa det kan være høy forbrenning nå, ja. Trodde alle på dette forumet mente at dette ikke fantes?

Har hørt at grunnen til at mange ikke klarer å legge på seg er fordi de må spise riktig mat i rikelige mengder, og ikke bare grapsemat. Men virker som om dette ikke er sant? Er det bare fettprosenten som er forskjellig?

Men det er vel så "enkelt" som å bare spise litt mer da.. Får se hva jeg får til, men føler at motivasjonen er borte for lenge siden.

Hvor mye en gjennomsnittslig trenger skal du bare drite i, så lenge du ikke går opp i vekt spiser du for lite, så enkelt er det. Har perioder der jeg går ned i vekt av 4000 kcal selv!
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget Thomaas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Sv: Rett mat for å legge på seg
« #20 : 14. august 2011, 10:56 »
Hei  Smiley

Å gå opp i vekt er egentlig ikke noe problem, bare se deg litt rundt når du er ute blant folk og prøv å finn noen som ikke har litt for mye fett på kroppen  biggrin

Når det er sagt synes jeg du skal være glad for at du har vansker med å legge på deg, millioner av folk ville ha gitt hva som helst for å være i samme situasjon  Wink

Når det er sagt, så finnes det likevel en del enkle triks som garantert vil få deg til å gå opp i vekt:

Lær deg å lage/spise god mat
Alt for mange overser dette punktet, og det er litt synd med tanke på hvor viktig det faktisk er. Kjip tunfisk og vassen havregrøt dag inn og dag ut er ikke optimalt for å gå opp i vekt. Det er enklere å spise mye mat av mat som faktisk smaker godt, så ha dette i bakhodet når du setter sammen måltidene dine.

Velg matvarer med høy næringstetthet
Matvarer med lav næringstetthet metter mer enn de med høy næringstetthet, så ut med dem. Velg
- kjøttdeig i stedet for karbonadedeig
- entrecôte i stedet for ytrefilet
- koteletter/ribbe i stedet for svinefilet
- laks/makrell i stedet for torsk/sei/tunfisk
- bacon i stedet for kokt skinke
- helmelk i stedet for lettmelk
- vanlig ost i stedet for de med lavt fettinnhold (som Vita Hjertego)
- cottage cheese i stedet for mager kesam
- hvit ris i stedet for fullkornsris, samme med pasta
- hvitt brød i stedet for fullkornsbrød
- brødskiver i stedet for havregrøt - havregrøt er faktisk veldig mettende sammenlignet med brødskiver
- tomatpure i stedet for hakkede tomater
- banan i stedet for eple
- nøtter i stedet for avocado, nøtter inneholder ekstremt mye kalorier (mandler er billig og godt)
- osv.

Prioriter flytende kalorier
Flytende kalorier metter mindre (det er enklere og raskere å få i seg 30g proteinpulver kontra en kyllingfilet på 150g), så
- drikk mye helmelk
- stek maten din i meierismør/kokosnøttolje
- ta noen spiseskjeer olivenolje i løpet av dagen
- ta en spiseskje tran/fiskeolje hver dag - de fleste får i seg alt for lite vitamin D, så her vil jeg faktisk anbefale å gå for tran siden den inneholder dette
- vurder å gå til innkjøp av en gainer eller et proteintilskudd

Få i deg tilstrekkelig med proteiner
2g per kg kroppsvekt er i grunn nok dersom du holder et kalorioverskudd. Du kan gjerne gå høyere, men i ditt tilfelle er ikke dette å anbefale fordi
- proteiner metter mer enn de andre makronæringsstoffene
- proteiner har høyere TEF (termisk effekt) enn både karbohydrater og fett, det vil si at kroppen må bruke mer energi på å fordøye proteinene

Bytt ut grønnsaker med et multivitamintilskudd
Dette er ikke noe jeg anbefaler å gjøre, men som en nødløsning kan man gjøre dette. Grønnsaker har et høyt protein- og fiberinnhold, samtidig som de inneholder veldig lite kalorier. Derfor metter de veldig mye, og dette er ikke optimalt hvis målet er å gå opp i vekt. Likevel mener jeg at grønnsaker er såpass viktig at de også bør være en del av kostholdet når man skal legge på seg, så spis grønnsakene dine Wink

Spis mye, men ikke for mye
Å gå opp noe mer enn et halvt kilo i uken er bare tull (med mindre man er ekstremt undervektig). Hold et moderat kalorioverskudd, i stedet for å trøkke i deg så mye mat som mulig hver eneste dag, og ta sikte på å ha en jevn vektoppgang. Da slipper du å legge på deg unødig mye fett, og dette vil kroppen din takke deg for i lengden.

Lykke til  Grin

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
Sv: Rett mat for å legge på seg
« #21 : 14. august 2011, 11:15 »
Sliter du med å gå opp i vekt kan du prøve "sløv ned insulinsensitivitets-dietten" der du småspiser konstant hele dagen, gjerne også om natten! Mest mulig raske raffinerte karbohydrater, gjerne sammen med store mengder fett. F.eks mye chips, sørlandschips, maarud, kims, 3min hurtigris, alle oljer utenom olivenolje og kokosolje, mye saus, mye potet og rødt kjøtt med fett! Junk = Power!

Tar ikke ansvar for eventuelle helseplager! Alltid forhør deg med legen før du påbegynner et slikt diett-regime.

OBS: Har fått tipset at en 6-7 tøyseshaker med rundt 1000 kcal karb, eller i værste fall gainer, shakes som mellom mellom måltider hjelper!!
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!